dinsdag 16 november 2010

Het is maar, naar welke kant je kijkt

Er wordt steeds vaker in de media gesproken over hoezeer je moet uitkijken met wat je op sociale media plaatst. Hierbij wordt vooral verwezen naar welke kwalijke gevolgen dat kan hebben. Uiteindelijk kan een werkgever of toekomstige baas lezen wat je allemaal uitspookt. Dat zou invloed kunnen hebben. “Die nieuwe baan? Nee, we hebben een ander genomen”.
Zelf vind ik dit een beetje overdreven. Waarom? Omdat een van de lessen van het leven aangeeft, dat het goed is om werk en privĂ© gescheiden te houden. En zelfs die baas heeft wel eens wat gedaan, wat eigenlijk niet kan. Tja, zo kan je die sociale media uiteindelijk ook gebruiken: als hij kan nagaan wat jij hebt uitgehaald, dan geldt dat in omgekeerde volgorde ook. Uhh, is hij vreemdgegaan! Heeft hij of zij iemand opgelicht! Misschien niet zo’n goed idee om een contract met hem te tekenen.
In mijn situatie heb ik alleen maar voordelen van de sociale media sites. Vanmiddag op BNR nieuwsradio bij het programma: Peptalk ging het over Facebook. Heb hier ook heerlijk naar geluisterd.

Handleiding
Bijna alles heeft een handleiding. Een handleiding is eigenlijk een handvat wat bevat wat en hoe iets werkt of in elkaar zit. Zo ook heeft het gebruikmaken van sociaal media sites ook een handleiding. Als men zich houdt aan de handleiding dat is het een geweldig medium en hoeft niemand zich zorgen te maken.
Wat niemand moet vergeten, is dat ook sociale media, net als heel veel andere zaken in het leven, zijn voorzien van een handleiding. Sommige mensen vinden het leuk om dat handvat te misbruiken. Zet je het echter op de juiste wijze in, dan is het een geweldig medium. Al die mensen hoeven zich geen seconde zorgen te maken. En zeg nu zelf, gaat u na een avondje stappen uitgebreid memoreren hoeveel alcohol er is geconsumeerd? Met welke fabelachtige snelheid u naar huis bent gereden en welke veroveringen voor het bed het zijn geworden. Dat doen alleen mensen die de handleiding niet kennen en misbruik zien als een vorm van amusement.

Toekomst
Het is te hopen dat het negativisme, waarmee de sociale media op dit moment worden geassocieerd, snel omslaat naar een positiever beeld. En dat de sites door mensen goed worden benut. Want, zonder een sociaal leven kan eigenlijk niemand.
Er wordt steeds vaker in de media gesproken over: kijk uit wat je op sociaal media sites plaatst. Hierbij wordt dan bedoeld: als je werkgever leest wat je allemaal uitspookt, dan zal dat invloed kunnen hebben op je huidige baan of, bij een sollicitatie, bij een nieuwe functie. Zelf vind ik dit een beetje overdreven want ten eerste heb ik geleerd om werk en privé te scheiden. En zelfs je baas heeft ook weleens wat gedaan wat niet kan. Ja mensen zo kan je het ook bekijken of gebruiken: ik ga even checken of mijn baas niet vreemd is gegaan of dat hij of zij iemand heeft opgelicht, voordat ik mijn contract teken voor mijn nieuwe functie of nieuwe baan. In mijn situatie heb ik er alleen maar voordelen van de sociaal media sites. Hoop dat er in de toekomst anders wordt gepraat over: sociaal media sites en dat ze goed worden benut door mensen. Want, er is niks beter dan een sociaal leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten