vrijdag 15 maart 2013

SMID13


SOCIAL MEDIA INSPIRATION DAY 2013

Raymond Witvoet | Sociale Innovatie

Herman Couwenberg | Twitter

Corinne Keijzer | Facebook

Amy van Son | Personal Branding

Linda Commandeur | Pinterest


Max Douw = Muzikale Improvisatie
Martine Grol | Youtube & Vimeo

Marcel Engelman | Prezi

Jan Willem Alphenaar | Linkedin

Debbie Bernasco | Storytelling



Mijn inspriatie over: social media inspiration day 2013

In februari zag ik een aankondiging van ‘SMID13’. Ik dacht, daar komen zoveel leuke sprekers die mij interesseren, daar wil ik naar toe. Maar, ik zat met een probleem: ik ben rolstoel gebonden. Hierdoor kan ik mij buiten het social media netwerk minder goed en makkelijker bewegen dan binnen het social media netwerk. Daarbij komt ook nog, dat ik online beter de weg weet dan offline. Dus een tomtom heb ik hier niet voor nodig. Maar, af en toe moet ik wel eens raad aan Google vragen. Het meest vraag ik echter aan mijn volgers. Van dezen krijg ik veel betere reacties dan van de zoekmachine. Na hier en daar wat rond mailen, had ik iemand gevonden die bereid was mij mee te nemen naar ‘SMID13’. Vanaf dat moment volgde ik alles en bereidde mij voor op de grote dag.

Dat was geen probleem omdat Youtube en Skype professioneel werden ingezet. Zo werden sprekers geïnterviewd en dat vond ik super gaaf. Ik kreeg een goede indruk over de personen die deze dag een (mogelijk) boeiend verhaal gingen vertellen over hun/haar onderwerp. Niet alleen het evenement leek sociaal ook de hele organisatie erom heen voldeed hier aan. En die kracht, dat boeide mij ook. Het bood mij een herkenning. Ik zeg altijd: sociaal media werkt alleen van twee kanten. 

De diversiteit van de onderwerpen trok mijn aandacht. Hoewel ik er (inmiddels) genoeg over weet, is het altijd leuk om te horen hoe anderen er over denken en mee omgaan. Daarom sta ik ook altijd open voor brainstormsessies: deze zijn veelal inspirerend. Je ideeën delen met anderen leidt vaak tot verrassende uitkomsten.

Even een korte introductie over me zelf:

Wie ben ik: Ben altijd druk in de weer met nieuwe ideeën om ze vervolgens uit te voeren. Soms valt dat mee, soms tegen.

Ben autodidact.

Hou van nieuwe dingen leren, want dat inspireert.

Vind het leuk om voor mensen oplossingen te vinden, vooral op sociaal mediagebied.

Al met al, ben ik voor veel mensen een levende handleiding. En dat doet mij plezier.

Kan goed moeilijke dingen uitleggen. Daarbij kies ik voor begrijpelijke voorbeelden.

Elke vraag kent een antwoord. Ik pas deze zienswijze toe wanneer iemand met een computerprobleem bij mij aanklopt. Het zoeken naar een oplossing – en dan vooral voor een moeilijk IT-vraagstuk - is namelijk een van mijn liefhebberijen.

Zo’n kwestie stimuleert de geest, waardoor beide partijen, zij het op een ander niveau, bevrediging vinden. Aardig daarbij is, dat ik geen hindernissen zie. Dat komt omdat ik – kort door de bocht - zowel Mac- als Windows-vaardig ben.

De diverse programmeertalen zitten rotsvast in mijn geheugen gegrift. Daar heb ik geen handleiding voor nodig. Ik moet daarbij wel opmerken, dat ik alle ontwikkelingen vanaf het begin op de voet heb gevolgd. De positieve kant daarvan is, dat ik eigenlijk nooit iemand teleurgesteld naar huis stuur, ook niet als het om een computer uit 1976 gaat.

De programma's (applicaties) die ik maak zijn op maat en toegesneden op de wensen van mijn klant. Ik zorg ervoor dat mijn applicaties gebruikersvriendelijk en efficiënt zijn.

Wil je meer weten, dan biedt mijn website Clickonhelpdesk (zie onderaan) mogelijk uitkomst.

Voordat ik iets over de dag vertel, is het misschien aardig te weten dat ik op LinkedIn een groep heb gemaakt over sociaal media. Ook op facebook en google+ is hij terug te vinden. Ik nodig je hierbij uit om daar aan deel te nemen. Alleen die van facebook is nog niet online. Dat is binnenkort zover. Je kan hier dan al je brandende vragen stellen over sociaal media. Zelf kijk ik verder dan een Linkedin- of een facebookpagina. Daarom het idee: ik ga een groep aanmaken om dit te delen met iedereen.

‘SMID13’: de dag:

Op het moment van binnenkomst werd ik gelijk herkend door Emy van Son & Martine Grol. Dat was leuk omdat ik haar alleen maar via sociaal media kende en nog nooit in real life had gezien. Maar, als je gewoon open en eerlijk en jezelf blijft op sociaal media dan herkennen mensen je bijna direct als je ze tegenkomt. Na een praatje en het opspelden van een naambadge ging de dag beginnen. Een van de eerste vragen aan het publiek was: ‘doe je het werk, waarvoor je bent opgeleid, nog?’ Dat vond ik een mooie inkopper, omdat ik vaak in mijn naaste omgeving mensen zie die functies uitvoeren waar ik vraagtekens bij heb. Daar wist Raymond Witvoet veel interessants over te vertellen. Dit wordt sociale innovatie genoemd.

We sms’en tegenwoordig niet meer, maar zijn nu met ze alle aan het twitteren. Wie dat ook doet is Herman Couwenberg. Hij had veel tips: korte urls in je profiel... Niet doen. Ja dacht ik, nee dat is niet slim. En voor je marketing.  Daar is binnenkort ook een tool voor binnen Twitter. Interessant.
Wel jammer, dat er over hyves & Google+ geen spreker was uitgenodig. Facebook was wel vertegenwoordigd. Zo wist Corinne Keijzer iedereen te overtuigen, dat je goed moet opletten op wat je en waar je content op Facebook plaats. Voordat je het weet, wordt het door de verkeerde persoon gelezen en misbruikt.

Veel mensen kennen zichzelf, maar om anderen en (mogelijk ook) onszelf nog beter te beschouwen, kregen we een lesje Personal Branding van Amy van Son. Middels de antwoorden op aangereikte steekwoorden die, in drie minuten, aan buurman of buurvrouw werden gesteld, ontstond een beeld. Die zienswijze won aan kracht door de pakkende tekeningen, die vervolgens moesten worden vervaardigd. Zo werd een muziekliefhebber geportretteerd als muzieknoot en was er voor een hulpbehoefend persoon een ziekenauto met kruis. 

Ach, beelden zeggen soms meer dan woorden. Dat vond spreker Linda Commandeur ook. Ze vertelde iets over sociale prikborden met informatie ofwel Pinterest. Het is een van de laatste social mediaplatformen. Je kan virtuele prikborden maken waarop je plaatjes kunt pinnen. Maar, schrijven mag ook. Bovendien kun je re-pinnen.

Het internet is een mooi medium. Je kunt er zelfs filmpjes promoten, die je hebt geschoten met je HD camera of je mobieltje. Deze zet je dan op Youtube of Vimeo. Hoe je dat doet? Daar heeft Martine Grol ons veel over verteld. Dat je bijvoorbeeld de camera goed moet ondersteunen. Een andre tip was, dat je vooral niet in de camera moet kijken. Dat komt niet professional over.

Heel leerzaam allemaal. Persoonlijk noem ik zo’n presentatie: Spreekbeurt 2.0. En die deed ook Marcel Engelman. Of heten hij kikker! Nee, kikker is zijn bijnaam. Zijn onderwerp was Prezi. Je hoort bij het uitspreken bijna het woord presentatie. Het is dan ook een manier om presentaties te maken. En die had hij. Hij nam ons mee in zijn ‘spel der spelen’. We dachten eerst aan bingo maar het was wat anders. Wij moesten nummers opgeven. Achter elk cijfer zat de leidraad van zijn verhaal over Prezi. Plotseling klonk vanuit de zaal; ‘nummer 13’. Ik dacht: het ongeluksgetal. Maar nee hoor, er klonk een muziekje. En degene die het nummer had gekozen, had een prijs gewonnen.

Jan Willem Alphenaar was de gelukkige. Hij scoorde twee keer. De laatste maal met zijn zienswijze over het sociaal platform Linkedin. Volgens Jan Willem het beste sociaal media platform van alle sociale platforms op het internet. Hij gaf ons goede handvatten waarvoor Linkedin rocks. De hele zaal luisterde aandachtig naar zijn kennis over Linkedin.

‘SMID13’ zou nooit compleet zijn geweest zonder een goede storytelling. Debbie Bernasco vertelde er op een leuke manier iets over. Het publiek werd er op een boeiende manier bij betrokken. Zo werd er gevraagd: wat is jouw verhaal. Vervolgens kregen we elementen aangereikt om die geschiedenis vorm te geven. Wat ik heb geleerd? Dat de tijdlijn erg belangrijk is en dat details een verhaal kunnen verlevendigen... (wordt misschien vervolgd)

De verschillende onderdelen van de dag werden op een speelse manier aan elkaar geregen door Max Douw. Hij koos voor leuke, muzikale improvisatie. Enzo was het een topdag, die wat mij betreft, vele malen mag worden herhaald.

Persoonlijke website: morganborgmeijer.nl
Persoonlijke blog: morganborgmeijer.blogspot.nl
Life coach blog: life-coach.posterous.com (Binnenkort verhuist)
Mijn helpdesk: clickonhelpdesk.nl

Samen bereik je meer dan alleen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten