vrijdag 11 januari 2013

Met je tijd mee


Tijd zit in een dag, tijd gaat snel. Als tijd snel gaat is dit een goed teken, het teken geeft aan dat je het naar je zin hebt en dat je goed bezig bent. Als ik al mijn tijd optel en dus terug kijk vanaf mijn geboorten dan ben ik daar best te vrede over. Dus heb de goede keuzes gemaakt. Toen ik een jaar of 7 was was ik al helemaal gek op techniek en IT. Op mijn 8e verjaardag had ik al mijn eerste computer. Dit was wel een homecomputer dus nog géén pc.

Ik heb die homecomputer helemaal opgemaakt d.w.z. dat ik alles en dan ook alles eruit heb gehaald wat er in zit qua wat je er mee kan doen. Zelf was ik niet de jongen die ging game ja af en toe voor de ontspanning. Zelf ben ik in het niks begonnen met programmeren. Heerlijk vond ik dat creatief bezig zijn met 0&1 van binair tot hexadecimaal. Bill Gates volgde ik daar door ook, er was toen nog géén internet :( maar wel televisie :). Later kreeg ik een oude pc van iemand daar waren veel dingen mis mee dus de pc moest open. Zo leerde ik zelf alle onderdelen van de pc kennen. Toen die eenmaal weer liep kocht ik van mijn geld een 2400 baud modem en had daar mijn eigen BBS (Bulletin bord systeem) op gebouwd. Dit is een soort digitale berichten service die ik had. “Dat was leuk maar natuurlijk wel primitief als je weet wat er nu allemaal kan” Zelf wist ik van mijn zelf ik wil met de tijd mee.

Mijn focus lag dus op alle nieuwe ontwikkelingen die met IT te maken hebben. Dus zo ging ik van mijn 286, 386, 486, Pentium 1, Pentium 2 en Pentium 3.... In die tijd kende ik ook mensen die een Mac hadden van Steves Jobs maar die was voor mij te duur om te kopen. Mijn visie was vroeger altijd: je wilt iets bereiken daarvoor heb je een product nodig en je kan maar één keer wat uitgeven. Daarvoor koos ik voor het besturingssysteem van Bill Gates. Dat wilt niets zeggen dat Apple slecht is. Apple paste gewoon opdat ogenblik niet in mijn budget en mijn focus lag op alles volgen wat vernieuwd werd en daar had ik een computer voor nodig. En deze had de goede eigenschappen.

We zijn nu in de tijd dat alles best snel gaat. Nou snel je moet het inderdaad wel goed blijven volgen als je dat wilt. Het uitleggen van technische dingen dat zit in mijn bloed. Dat vindt ik altijd leuk om te doen. Zelfs ik leer er elke dag nog van als ik iemand iets leer of uitleg. Dan probeer ik mijn techniek bij het uitleggen te verbeteren zodat mensen mijn sneller begrijpen.

Met je tijd mee dat vond ik nou een goed pakkend titel voor deze blog. Maar ik vind het jammer dat sommige mensen niet mee gaan met hun tijd ik snap het wel maar, het is zo zonde als je niet met je tijd mee gaat. Je laat dat ook een hoop liggen.

Ik denk dat de economie er ook beter van word als mensen met hun tijd mee gaan. En de consument moet hier dan goed op inspelen. We moeten het samen doen. De leverancier & de consument is de economie. Kijk op school leer je basis dingen zoals: lezen, schrijven en rekenen die neem je mee in je leven en pas je toe op het moment dat je het nodig hebt. En als er dan iets in de grammatica veranderd dat wil dan niet zeggen dat je opnieuw moet leren schrijven. Alleen die ene verandering daar moet je aan denken. Vroeger wachten mensen vaak op dingen nu in deze tijd moet je het gewoon doen. Anders verspil je tijd en je kansen.

Consumeren is ook veranderd. Veel webwinkels komen erop het internet. Maatschappijleer zou je hier op aan kunnen passen. Maar dan moet je wel weer pabo mensen hebben die dit zelf beheersen. Maar zo kan je zulke veranderingen simpel oplossen, daar moet men wel voor openstaan. Maar de basis dat is het belangrijkste. Kijk als je niet kan schrijven kan je ook niet op een typemachine typen.

De vraag blijft dus altijd bestaan: ga jij met je tijd mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten