maandag 28 juni 2010

Social shopping toekomst of niet?

Facebook is hard op weg een belangrijke speler te worden in de wereld van ecommerce. Hoewel de social networking site in Nederland nog relatief klein is zou de site best wel eens de online winkelstraat van de toekomst kunnen zijn.
Dat social media hot zijn weten we ondertussen allemaal. En het grote bereik en sociale karakter ervan maken van social media een ideaal marketinginstrument. Veel grotere webwinkels adverteren dan ook op de sites, Nederlandse webwinkels vooral op Hyves, Amerikaanse en Engelse op Facebook.
Veel bedrijven zetten daarbij hun eigen pagina op binnen de social networkingsites, waar klanten terecht kunnen met vragen of opmerkingen en bovendien kunnen tonen fan te zijn van het merk of bedrijf. Een sterk staaltje klantenservice, maar ook klantenbinding en imagebuilding.
Maar naast marketingtool worden social media ook steeds meer een verkoopkanaal, met webwinkels die rechtstreeks via de networkingsites hun producten aan de man brengen. Vooral Facebook is de voorloper hierin. Was het eerst nog zo dat er enkel vanuit advertenties en winkelpagina's kon worden doorgeklikt naar de webwinkel, tegenwoordig zijn webwinkels ook een integraal onderdeel van de site. Laatst nog ging ik even naar een led televisie kijken op internet en kwam er zo achter dat ik zo’n €400 goedkoper uit was dan in de winkel. Voor de verkoper is het natuurlijk ook weer een stukje goedkoper om zijn spullen te verkopen dan in een winkel. Alleen ja het rond lopen tijdens het winkelen en het praten met de verkopers ja dat kan niet echt of je moet chatten of skypen.
Zo bestellen Facebookers bloemen bij 1-800-flowers en verkoopt Disney tickets voor Toy Story 3 direct via Facebook aan groepen vrienden: sociaal winkelen dus.
En precies daar ligt de kracht van ecommerce op Facebook. Online shoppen wordt door de combinatie met Facebook een sociaal fenomeen, waarbij vrienden commentaar geven op elkaars (potentiële) aankopen, elkaar cadeaus sturen en elkaar uitnodigen tickets te kopen voor een avondje uit.

Payvment

Wellicht de belangrijkste ontwikkeling met betrekking tot ecommerce via Facebook is de applicatie Payvment. Payvment maakt het voor webwinkeliers gemakkelijk een webwinkel onderdeel bij hun Facebook account te voegen. Facebookers kunnen met hun winkelmandje langs de verschillende winkels en vervolgens hun producten in één keer afrekenen.
En niet alleen bestaande webwinkels kunnen Payvment gebruiken. Omdat de Payvment webwinkels zo makkelijk op te zetten zijn beginnen ook veel 'normale' Facebookers hun eigen winkeltje. Het enige wat hiervoor nodig is, is een PayPal account en een gratis Payvment account. De winkels zijn erg basic, van elk product is slechts 1 foto te plaatsen en de opmaak is precies hetzelfde als die van Facebook zelf. Maar dit is niet erg, want de nadruk ligt op het sociale element en de integratie met Facebook. Klanten hoeven de social networking site niet te verlaten om hun aankopen te doen.
Payvment is nog lang niet uitontwikkeld, en waarschijnlijk worden de mogelijkheden nog flink uitgebreid. Voor Nederlandse (potentiële) webwinkeliers is de verkoop via Facebook ook nog niet heel interessant, omdat de website vooral Amerikaanse en Engelse gebruikers heeft en de mogelijkheden voor internationale verzending nog niet toereikend zijn. Maar dat er binnen social media toekomstige kansen liggen voor ecommerce lijkt ons duidelijk!

Doelgroep

Ouderen en gehandicapten hebben een groot voordeel met deze generatie winkels mits ze weten hoe het internet werkt. Maar dat groeit ook steeds verder en verder. Zo’n 30 a 40 jaar geleden moest je op school natuurlijk je taal en rekenen goed doen, maar tegenwoordig is internet het belangrijksten daar draait alles op zo’n beetje. Times have changed.

Toekomst

Zelf denk ik dat ver in de toekomst de winkels met computers worden beheerd. Dus word er nog maar zo’n 20% van mensen gebruik gemaakt binnen een winkel.

Minpunten:

  • Het product kan je niet eerst aanraken
  • Het afdingen van een product kan niet
  • Als iets niet goed is moet je het weer retourneren

Pluspunten:

  • Het bespaart tijd
  • Je heb een goed overzicht wat je koopt
  • Het bespaart geld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten