donderdag 9 juni 2011

De kracht van social media

Interview Debbie Bernasco

door: Morgan Borgmeijer

Een korte inleiding rondom dit interview. Zelf ben ik rond 1994 met internet voor de consument begonnen. Ik volg alle ontwikkelingen op de voet. Als autodidact vind ik het leuk om mijn visies met mensen te delen. Het uitleggen van moeilijke aspecten en woorden is een stokpaardje van mij geworden. Ik geef er graag mijn eigen draai aan. Ben communicatief met spreken beter dan met schrijven. Maar, dat komt omdat ik zoveel informatie wil spuien naar mensen toe, dat ik vergeet om het een paar keer goed door te lezen wat ik heb geschreven. Daarmee probeer ik wat efficiënter om te gaan. De ontwikkelingen gaan ook zo snel, daar kan ik niet tegenop schrijven. Ongeveer een jaar geleden zat ik op het internet. Ik was bezig met communicatie. Wat kan er beter en gemakkelijker. Ik had mijn Linkedin-, Facebook-, Hyves- en Twitter-account al lekker op gang qua volgers. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van ‘klikken maar’.Ik wil graag weten wie ik voor mij heb. Hierdoor kan ik mijn volgers beter volgen.

Op een dag kwam ik op Youtube een filmpje tegen waarin Debbie Bernasco een waanzinnig mooie prospectus liet zien van de Boekenrij. Helaas is deze alleen bestemd voor de groothandel in boeken. Het trok ook mijn aandacht omdat ik voor het internet veel D.T.P.-zaken heb ondernomen onder meer voor klasgenoten. Door het lezen van haar profiel kwam ik er achter dat we dezelfde passies en interesses delen. Na een paar weken zag ik, dat ze met een leuk nieuw, helaas tot nu toe eenmalig, project bezig was namelijk een Twittermagazine. Ik heb er alles aan gedaan om het in handen te krijgen. Dat is gelukt en ik ben er erg blij mee. Vervolgens heb ik haar een tweet gestuurd met de vraag of ze een keer wilde langskomen. Dat is gebeurd. Het was weliswaar een bliksembezoek, maar het was leuk om even te praten. Na die tijd zijn er zo’n 4 á 5 maanden voorbij gegaan waarbij we elkaar op de hoogte hielden door te mailen, te tweeten en elkaars blogs te lezen. In die tijd vroeg ze mij of ik wist hoe je een Podcast kunt maken. Ik stuurde meteen heel enthousiast een tweet, had er gelukkig niet meer dan 140 tekens voor nodig: ‘tuurlijk, leuk. Ik kan dat wel’. Nog zo’n twee maanden gingen er overheen.

Op een geven moment belde ze me op, en zei ze: ‘ik kom langs voor die podcast en als je het goed vindt, neem ik een vriendin mee’ ik zei ‘oké, leuk’. De belangrijkste reden voor haar bezoek was om te weten te komen hoe je zo’n podcast maakt. Als ik terugkijk, mag ik constateren dat deze podcastsessie zeer geslaagd was. Hij was zoals ik het mij had voorgesteld. Leuker was, dat ik zag, dat de dames er echt iets aan hebben gehad. Dat motiveerde mij. Voordat ze naar huis gingen, hebben we besproken om elke laatste donderdag van de maand bij mij een podcast op te nemen. Hier ben ik onwijs blij mee. Trouwens die podcast is dan ook hier maandelijks te beluisteren.

Voordat ik echt aan het interview ga beginnen, wil ik met nadruk opmerken, dat mensen zoals ik op deze manier met andere mensen in contact kunnen komen. Ook wil ik kwijt, dat je het internet en dan met name: Linkedin, Facebook, Twitter en Hyves daarvoor gemakkelijk kunt gebruiken. Het vereist wel wat ervaring, maar dat was voor mij juist de uitdaging. Voorheen heb ik het vaker op deze manier informatie verzameld. Dat zijn dan mensen, met wie ik dagelijks heb te maken. Die had ik dus eerst gescreend via het internet en daarna gesproken. Dan kun je ook veel doelgerichter vragen stellen. Tot slot voordat we met het interview beginnen: Debbie heeft hier haar verhaal op haar blog gezet. Hiermee wil ik gelijk laten weten wat de kracht is van Sociaal Media. Iedereen kan er iets mee, dus gebruik het zo goed mogelijk. Het bereik zal groter zijn dan je ooit had kunnen denken.

Dit werk wat je nu doet is dat ook werkelijk wat je had willen doen na je schooltijd?

Ik denk dat ik van begin af aan wel heb geweten wat ik wilde ja. Hoe dat er precies uit moest gaan zien, dat wist ik echter niet. Marketing & communicatie is altijd mijn grote liefde geweest en toen ik eenmaal klaar was met mijn opleiding had ik maar één ambitie: goed worden. Die ambitie drijft mij nog steeds elke dag en heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk voor mezelf ben begonnen. Nu ben ik oprecht ontzettend blij dat het zo is gelopen, maar zoals gezegd, dat had ik vooraf ook niet precies kunnen voorspellen. Maar ach, misschien had het ook wel helemaal niet anders gekund. Ik geloof dat mijn karakter me voor het ondernemen het meest geschikt maakt.

Hoe ga je om met al die nieuwe mediatechnieken die maar blijven komen. Hoe hou je dit bij?

De kunst op de hoogte te blijven is op de eerste plaats honger. Honger naar kennis en een wil je constant te blijven ontwikkelen. Die drijfveer maakt het mogelijk alle nieuwe ontwikkelingen bij te houden. Ik hoor of lees ergens iets dat voor mij relevant is en ik duik er direct op. Om daarvan op de hoogte te blijven heb ik mijn vaste websites die ik dagelijks bezoek en maak ik gebruik van technieken als RSS. Daarnaast word ik overigens ook via social media door bekenden geattendeerd op relevante content. In deze wereld is het namelijk belangrijk elkaar te helpen.

Windows of Apple of beide en waarom?

Voor mij persoonlijk is het Apple. Niets ten nadele van Windows hoor. Tevens een prima besturing en software. Maar het is voor mij gewoon het gevoel van Apple. Het design, de manier waarop ze altijd voorop lopen en ze je in je gevoel raken. Apple is niet voor niets een lichtend voorbeeld voor veel mensen in de wereld van marketing & communicatie.

Wat vind je het leukste aan het werk dat je nu doet?

Is het aan de ene kant de afwisseling, aan de andere kant geniet ik van het bedenken van strategieën die mijn klanten vooruit helpen. Ik kan soms een hele dag op kantoor vertoeven, maar even zo vaak ben ik de hele dag onderweg om klanten te ontmoeten. Die diversiteit, het klantencontact in combinatie met het met mijn collega´s bedenken, creëren en uitvoeren van communicatie, dat maakt mij intens gelukkig. Zeker wanneer het eindproduct daar is en de klant er tevreden gebruik van kan maken en daar echt iets uithaalt. Dat zijn de mooie momenten.

Zeg jij tegen de klant zo kan het of zeg jij zo gaan we het doen?

Dat laatste sowieso niet. Aan mijn klanten doe ik slechts voorstellen waarbij ik laat zien hoe het zou kunnen. Uiteraard zit achter die voorstellen wel een idee. Vaak genoeg ben ik er voor mezelf van overtuigd welke weg het meest effectief is. Toch kan je dat nooit opdringen. Met klanten werk je net als met collega’s immers samen. Ik denk dat dit heel belangrijk is.

Haal jij zelf je eigen klanten binnen of heb je daar public relationmensen voor?

Klanten haal ik voornamelijk zelf binnen. Dat wil zeggen, ik ben degene die de eerste dialoog aangaat. Maar, eigenlijk is acquisitie niet meer echt van deze tijd moet ik zeggen. Het binnenhalen van de klant moet voornamelijk gebeuren op wat jij laat zien. Voor is dat op dit moment bijvoorbeeld vooral mijn persoonlijke weblog. Daar is te zien wie ik echt ben en waar ik mij mee bezig hou. Voor mij dus absoluut geen pr-mensen.

Als mensen geïnteresseerd zijn in je werk hoe kunnen ze dan als bedrijf bij jou terecht komen en hoe ontstaat het eerste contact?

Ze kunnen mij natuurlijk sowieso online vinden. En vaak gebeurt dat ook zo. Mensen worden via via geattendeerd op mijn of ons bestaan en gaan dan vervolgens online kijken wie wij zijn en waar we voor staan. Hoe ze me bereiken, telefonisch of via de mail, dat varieert uiteraard. Maar, ik moet zeggen dat dit niet de enige manier is. Klantencontact ontstaat tegenwoordig net zo vaak via social media. Via Twitter heb ik bijvoorbeeld zoveel mensen leren kennen. Daar ben jij tenslotte ook een mooi voorbeeld van.

Wat doe jij precies voor bedrijven?

Concreet hervorm, perfectioneer of start ik de communicatie van mensen, merken en bedrijven. Ik zorg ervoor dat hun potentiële klanten bereikt worden en dat die klanten daar tegelijkertijd een juist gevoel bij krijgen. Met andere woorden, ik versterk de identiteit van bedrijven en laat diezelfde bedrijven daar hun voordeel mee doen.

Hoe gebruik jij Social media?

Op veel manieren. Op professioneel vlak gebruik ik het voornamelijk als service. Via social media ben ik in staat relevante content en discussies te starten en plaatsen. Zo kunnen mensen achterhalen wie ik ben en waar ik voor sta. Ik geloof dan ook dat daar de kracht van social media voor bedrijven in zit. Het is een geweldige manier om jezelf te tonen en contact te vinden met de wereld om je heen. Daarnaast is het voor mij natuurlijk ook een geweldige manier om mijn netwerk uit te bouwen en onderhouden. Het maakt het in contact blijven met elkaar een stukje makkelijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten