maandag 16 januari 2012

Ontwikkelingen

Alles om ons heen gaat zo snel. Als je 2 dagen je mail niet kijkt of je tweets niet leest dan lig je al verachter. Aan de ene kant is dat mooi en aan de andere kant is dat soms wel eens vervelend. Gelukkig zijn er wel veel tooltje’s en truckjes voor omdat te verkomen. Zelf ben ik wel een trendwatcher dus ik hou elke nieuwe ontwikkeling in de graten althans dat probeer ik. Als je opeen geven ogenblik alles ondercontrole heb dan gaat de rest vanzelf.

Doordat je blogt of twitter gebruikt dan is dat voor je zelf ook best handig. Eigenlijk is dat een soort notitieboekje zonder dat je dat weet. Zelf heb ik weleens zomend gehad. Je wil iemand dan iets vertellen maar dan kijk je even terug tussen je tweets om er weer op te komen wat je aan die genen wilde vertellen. Je Blogs en je tweets heb je altijd zwart op wit er handig dus.

Een van de trends van dit jaar word Click & Collect model hiermee is het mogelijk om je parketje wat je online gekocht die op een vast punt te kunnen ophalen. Dat is erg praktisch beter dan dat je moet zitten wachten op de koerier.

Click & collect-model

En daar kiezen steeds meer mensen voor. Zo’n negen van de tien klanten laten internetbestellingen nu thuisbezorgen, constateerde ABN Amro onlangs, maar dit aandeel zal afnemen. Tegelijkertijd zal het aandeel consumenten dat iets afhaalt, toenemen tot 8,5% in 2015. Het click & collect-model is de toekomst voor winkels inclusief supermarkten, voorspelden onderzoekers van ING afgelopen oktober. Casino en Tesco zijn nu voorlopers, maar de bank ziet over de hele linie een grote rol voor afhaalpunten voor de dagelijkse boodschappen. Thuisbezorgen zal marginaliseren tot een nichemodel. Veel internetwinkeliers zien het gebeuren en trekken naar de winkelstraat. Wehkamp suggereerde onlangs zelf een winkel in de P.C. Hooftstraat te openen. Dat bleek een publiciteitsstunt, maar zo gek is zo’n stap niet. Wehkamp zelf heeft ook dochterbedrijven op internet als Fonq en Coolblue met stenen winkels. En internetbedrijf Bas Group ging zelfs nog wat stappen verder. De uitbater van de computerwinkels MyCom geloofde aanvankelijk niet meer in stenen winkels maar kwam daarvan terug. En hoe: het bedrijf nam in augustus tweehonderd kwakkelende elektronicawinkels van Dixons en Dynabyte over.

Openen afhaalpunten

Omgekeerd proberen traditionele retailers hun internetverkoop te ondersteunen door afhaalpunten te openen. Warenhuisketen V&D sloot daarvoor een white-labelsamenwerking met Kiala, dat de levering van de pakketten en de training van de medewerkers verzorgt. Voorlopig gaat het alleen om producten die bij V&D zijn gekocht. Misschien straks ook producten van andere webwinkels, want dat levert winkels meer publiek op dat weer wat kan kopen’, zegt Metselaar. De winkelier krijgt een vergoeding voor de afhandeling, maar toch is het verzenden naar afhaalpunten voor veel e-commerce bedrijven goedkoper. Vandaar dat ze hun klanten steeds vaker korting geven als die hun bestelling zelf ophalen. PostNL, een grote concurrent van Kiala, bedient honderden webshops die in het bestelproces de mogelijkheid geven om de bestelling bij een van de in totaal 2600 locaties op te halen. Dat zijn postkantoren die gevestigd zijn in winkels van ketens als Plus, Primera, Albert Heijn of The Read Shop.

Extra diensten

Primera wil vooral extra diensten bieden, zegt de woordvoerder. Bedrijven als de Persgroep, Amstel of Verkade maken voor hun spaaractie gebruik van de honderden winkels. Ze hoeven de gespaarde artikelen niet meer op te sturen maar sturen per ­e-mail een afhaalbewijs waarmee de klant die zelf in een Primera-winkel kan afhalen. ‘Drie weken geleden is een nieuwe dienst gestart’, vertelt Chris Leferink, marketingmanager van PostNL Pakketten. Daardoor kunnen internetwinkels als Boe­ties.nl klanten spullen laten ophalen waar ze willen: op hun werk, bij de buurman of waar dan ook. Niet op elk gewenst tijdstip, maar als daar een chauffeur in de buurt is.

Voorspelling wordt werkelijkheid

Zo wordt een voorspelling van tien jaar geleden alsnog werkelijkheid. Begin deze eeuw was de verwachting dat internetklanten hun bestellingen zouden oppikken op de weg van werk naar huis, bij afhaalbalies of kluisjes. Veel van zulke initiatieven, zoals van Shell, Texaco en de Pack-Stations van DHL, zijn gesneuveld. ‘Het heeft even tijd nodig gehad’, zegt Metselaar van Kiala, dat in 2001 startte in Frankrijk en in 2003 in Nederland actief werd. Nederland loopt volgens hem nog steeds achter bij landen als België en Frankrijk. ‘De belangrijkste reden is dat er hier één dominante speler was die groot was in thuis afleveren: TNT Post, nu Post NL.’ Tijd voor grote stappen Nu is de tijd rijp om grote stappen te nemen, denkt Metselaar, die in Nederland de lijn hard omhoog ziet gaan. ‘Wij groeien spectaculair. Met tientallen procenten per jaar. H&M, Neckermann en Esprit, de voorlopers, zijn niet toevallig partijen uit het buitenland. Maar nu beseft ieder e-commercebedrijf dat de klant meer keuze wil.’ In Nederland is het aandeel consumenten dat producten wil afhalen 20%, weet Metselaar. ‘Dat percentage stijgt snel: een paar jaar geleden zat het nog onder de 10%.’ Het is overigens nog steeds beduidend minder dan België, dat ongeveer op 30% zit, en in Frankrijk wil zelfs 52% liever internetaankopen ophalen. Kluisjes voor de internetaankopen zijn nooit een succes geworden. In Duitsland waren er wel wat initiatieven, maar de kastjes en IT-systemen bleken te duur en te kwetsbaar. Kiala kiest om die reden het liefst voor plekken met ruime openingstijden en parkeerplaatsen die minder kosten maken voor verkoopmeters en magazijnruimte. ‘In Nederland wil 20% van de consumenten bestellingen afhalen, in Frankrijk 52%’

Grote onbekende

Kiala startte in 2001 vanuit Frankrijk met de bouw van een Europees netwerk van afhaalpunten in krantenwinkels of tankstations. Klanten van webshops halen daar steeds vaker hun aankopen op. In Nederland is het bedrijf sinds 2003 actief en groeit het met tientallen procenten per jaar. De jaarlijkse omzet hier is ongeveer € 50 mln.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten